Bluffakturor är en typ av bedrägeri där du får en faktura för en tjänst som du inte har beställt. Det kan antingen röra sig om fakturor som skickas ut på måfå i hopp om att du är ouppmärksam och betalar fakturan utan att kolla upp vad det rör sig om, det kan röra sig om dokument som ser ut som fakturor men där det i det finstilta står att det är ett ”erbjudande” eller liknande, och vanligt är att du får fakturor för inkludering i olika typer av registrering (eller till och med i ”Google”) trots att du inte beställt något sådant.

Personerna som skickat bluffakturorna är ofta välorganiserade kriminella gäng och de brukar använda slipade försäljare som ringer till dig och med förtäckta eller öppna hot försöker få dig att betala. Ett vanligt trick är att de hotar med rättegångar och Kronofogden, och försöker erbjuda olika former av rabatter i stil med ”ok, vi förstår att du inte kan betala 12000 idag, men vi kan bjuda på 6000 för att vi är så snälla mot dig, så för över 6000 så är ärendet ur vägen”. Eftersom de faktiskt inte sålt någon tjänst så är alla pengar de får in en vinst.

Vad ska du då göra om du får en bluffaktura? Du bör skicka tillbaka den och bestrida den (om returadress finns) och du kan även polisanmäla. Det viktigaste att komma ihåg är att du inte under några som helst omständigheter ska föra över några som helst pengar till bedragarna – låt dem hota dig med rättegång, de kommer aldrig gå så långt ändå (eftersom de garanterat kommer förlora en eventuell rättegång).

Mer info om hur du ska hantera bluffakturor hittar du på Svensk Handels hemsida, www.svenskshandel.se, där du även hittar en varningslista över lända bluffmakare.

10 jun 2014